سنگ چینی – کریستال ازنا
نوشته شده توسط : راد
سنگ چینی یکی از مصالح سنگی کاربردی در معماری است که هم برای نمای ساختمان و هم برای دکوراسیون داخلی استفاده می شود. اکثر مردم تصور می کنند که سنگ چینی محصول کشور چین است، در صورتی که سنگ از معادن کشور استخراج و بهره برداری می گردد. از معروف ترین معادنی که می توان این سنگ را از آن استخراج کرد می توان به الیگودرز، یزد، نی ریز، سیرجان، ازنا و غیره اشاره کرد. سنگ چینی متعلق به دسته سنگ آهک های دگرگونی است و از کریستال های درشت و قابل مشاهده تشکیل شده است. برخلاف سنگ سفید که در گذشته به ندرت استفاده می شد، امروزه در صنعت ساخت و ساز و دکوراسیون داخلی به طور گسترده استفاده می شود، به ویژه در طراحی معماری مدرن مینیمال، انتخاب اول است. این سنگ زیبا و فاخر ایرانی، به دلیل رنگ روشن، شفافیت و انعکاس نور بالا، کنتراستی بی نظیر، از احساس دوگانه تجمل و سادگی را به انسان و فضا القا می کند
 
وجود نور مناسب در محیط زندگی و کار تاثیر مثبتی بر روحیه و عواطف افراد دارد، ضمن اینکه سنگ های کریستالی ازنا با تم سفید، براق و صیقلی، علاوه بر زیبا و شفاف بودن، بر سلامت روان افراد نیز تاثیر می گذارد و استرس را کاهش می دهد. بنابراین، حتی می توان از آن در محیط های درمانی استفاده کرد.
 
همچنین به دلیل مقاومت الکتریکی بالا و خاصیت عایق بودن در برابر صورت، گرما و ... محیطی امن و آرام را برای کاربر فراهم می کند.
 نحوه تشکیل سنگ چینی
هنگامی که توده های سنگ آهک تحت فشار و گرما قرار می گیرند، متبلور می شوند و تغییر می کنند. نوع ترکیب شیمیایی و میزان دگرگونی این سنگ با توجه به مواد معدنی که از آن استخراج شده متفاوت است. سنگ چینی از هماتیت، کوارتز، سیدریت، گرافیت و سایر کانی‌ها تشکیل شده است و کانی‌های اصلی تشکیل‌دهنده آن کلسیت و ولاستونیت است. اگر محتوای کانی های کوارتز در این سنگ زیاد باشد، سختی سنگ زیاد است. سنگ چینی یا کریستال یک سنگ معدنی دگرگونی است که کریستال های آن با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. در واقع سنگ چینی نوعی سنگ مرمر است که اندازه کوچک و بافت کریستالی دارد. این سنگ ها را چینی می نامند، زیرا اندازه سنگ نازک است و در مقابل ضربه صدای شکستن چینی را ایجاد می کند.
 
ویژگی های سنگ چینی
این سنگ در ضخامت های کوچک با مصارف گوناگون ساخته می شود. این سنگ در برابر فشار حتی با ضخامت کم بسیار مقاوم است. بیشتر سنگ های چینی که در بازار به فروش می رسند سفید و بدون راه راه هستند و شکل کریستالی آنها دارای کریستال های ظریفی است. سنگ هایی با بافت کریستالی برای تزئینات معماری و سنگ تراشی استفاده می شود. این سنگ ها به دلیل جلا و درخشش منحصر به فردشان مورد توجه معماران و طراحان ساختمان بوده اند.
 
 
قیمت سنگ چینی ازنا:
سنگ چینی ازنا به دلیل داشتن سطح صاف و حداقل موج و رگه یکی از گران ترین چینی های ایرانی به شمار می رود. اما قیمت سنگ چینی ارزنا به دلیل ویژگی های ساختاری و ظاهر فوق العاده زیبا و مجلل نسبت به سنگ های مشابه خارجی مناسب و قابل دسترس است.
 
به طور کلی عوامل زیر در قیمت گذاری سنگ چینی ازنا تاثیر بسزایی دارد:
 
هر چه سطح سنگ بدون هاله سبز و مشکی یکنواخت تر و روشن تر باشد قیمت آن بیشتر می شود.
ضخامت و سایز سنگ (هرچه اندازه و ضخامت سنگ بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر می شود)
قابلیت ایجاد قاب های بوک مچ و فورمچ
کیفیت فرآوری سنگ از نظر ساب، برش، اپوکسی و…
نمونه سنگ های خارجی مشابه سنگ چینی ازنا، سنگ های تاسوس یونان و سنگ هرات افغانستان می باشند گاهی از نظر کیفیت و رنگ بسیار عقب‌تر از ازنا هستند و بر زیبایی سنگ تأثیر منفی می‌گذارند، همچنین جذب آب بالاتری نسبت به چینی دارند.
 
انواع سنگ چینی
از آنجایی که ایران دارای معادن سنگ بسیاری است، کشورمان یکی از کشورهایی است که دارای منابع غنی سنگ چینی در جهان است و سهم زیادی در صادرات دارد. از انواع سنگ های چینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
سنگ چینی
سنگ کریستالی یا چینی الیگودرز از جمله سنگ‌های بلورین و روشن است که زمینه آن از تلفیق رنگ سفید با خط‌های نامنظم، رنگ طوسی و مشکی را به نمایش می‌گذارد. براقیت و کیفیت ساب این گونه سنگ ها به ماهیت کریستالی آن ها بستگی دارد.
 
این موارد، سنگ های کریستال الیگودرز را به یکی از مرغوب ترین و زیباترین سنگ های دنیا تبدیل می کند.
 
این سنگ ساختمانی با توجه به متریال براق خود انتخابی مناسب برای نمای بیرونی ساختمان محسوب می شود. آنها همچنین توانایی بازتاب نور را دارند.
 
سنگ چینی ازنا
 
سنگ چینی ازنا از نظر ظاهر سفید می باشد. روی آن نوارهای روشن خاکستری، زرد و مشکی برای زیبایی شناسی خیره کننده دارد. همانطور که در بالا ذکر شد، سنگ چینی به عنوان سنگ کریستال نیز شناخته می شود. بنابراین ساختار کریستالی سنگ چینی ازنا خاصیت جذب خوبی به آن می دهد و شفافیت و براقیت بالایی برای انعکاس نور دارد.
 
سنگ ازنا از نظر ساختار فیزیکی در برابر شرایط سخت محیطی از جمله سرما، گرما، باران و مواد شیمیایی بسیار مقاوم است. به دلیل استحکام بالایی که دارد، برای استفاده به عنوان سنگ اپن و پیشخوان آشپزخانه گزینه بسیار خوبی است. زیرا این سنگ در این محیط ها که بیشتر مستعد ریختن آب و مواد اسیدی مانند آبلیمو است کاملا مقاوم است و ساب سنگ بر خلاف سایر سنگ های مرمر آسیب نمی بیند.
 
 
سنگ چینی نی ریز
سنگ های چینی نی ریز به دلیل ترکیب مواد و مواد معدنی موجود در آن، دارای رنگ هایی از سفید روشن تا سایه های تیره مانند خاکستری هستند.
 
اگر رنگ سنگ چینی نی ریز کاملا سفید و روشن باشد به این معنی است که خلوص آن بسیار زیاد است اما اگر ناخالصی در سنگ زیاد باشد رنگ آن تغییر می کند و با افزایش کربن سنگ ظاهر می شود. کدر و تیره رنگ.
 
به طور کلی قیمت تیراژ سنگ چینی سفید و خالص در بازار بیشتر از سنگ چینی ناخالص است.
 
سنگ چینی قروه
سنگ چینی قروه یکی دیگر از سنگ های چینی معروف ایران است. این نوع سنگ زمینه ای روشن با رگه های خاکستری تیره دارد. یکی از ویژگی های بارز ظروف چینی قروه جذب آب کم و مقاومت بالای آن در برابر شرایط جوی است که باعث می شود برای نمای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده شود. ظروف چینی قروه در ایران در ابعاد استاندارد کاشی، پله و اسلب فرآوری می شود. قابلیت های ذکر شده و مقاومت سایشی بالا، سنباده پذیری و براقیت قابل قبول باعث شده است که این نوع سنگ در بازار جهانی جزو دسته سنگ های برند ایرانی به حساب آید.
 
کاربرد سنگ چینی ازنا
سنگ چینی ازنا به دلیل ویژگی‌های فنی و ساختاری مناسبی که دارد، تقریباً سنگی همه کاره است که می‌توان از آن برای دکوراسیون خارجی و داخلی ساختمان‌ها استفاده کرد. موارد مصرف چینی ازنا عبارتند از:
  • پیاده روها و دیوارهای داخلی واحدهای مسکونی
  • طراحی داخلی ویلا، مراکز تجاری و اداری
  • کف و دیوار در لابی های مسکونی و هتل ها
  • طراحی داخلی هتل، رستوران، پذیرایی و سالن کنفرانس
  • میز و آشپزخانه
  • سنگ پله ها، پله ها و فضاهای عمومی
  • حمام و حمام اصلی
  • استخرها و تالاب ها
  • ساخت صنایع دستی سنگی و تزئینی (مانند آب نما، گلدان، رومیزی، سنگ رومیزی، جلمبلی و ...)
  • مجسمه سازی
  • و…




:: برچسب‌ها: سنگ چینی , کریستال ازنا ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: